Manlig lucia

Läste i aftonbladet idag att en kille i årskurs 9 hade ställt upp i skolvalet till lucia. Vet inte all fakta men killen verkade seriös (med det menar jag att han kunde sjunga och faktiskt ställa upp på sång och framträdande)

Allt frid och fröjd tills det att han vann valet och utsågs till skolans lucia, då går rektorn in och säger att det går inte utan flickan som kom 2.a får bli årets lucia istället!
som sagt man vet ju inte alla fakta. Kanske visste hon att eleven i fråga skulle bli retad för resten av läsåret. Eller så var han oseriös och...ja jag vet inte.

Men om man hårddrar det och säger att en kille vann lucia valet men plockades bort för att han var kille är inte det rätt illa?

Läste någons blogg där hon försvarade rektorn och förkastade iden med manlig lucia med orden att vad gör denna sak för jämställdheten i Sverige? och försvarar att det ska vara en kvinna som är lucia med meningen "Det har alltid varit så. Varför kan det inte få vara så?"

Kan förstå att vissa tycker att det är löjligt med denna bagatell fight, och till viss del håller jag med MEN! Vad innebär lucia idag för oss? En religös viktig händelse som är av allvarlig vikt för merparten av Sveriges befolkning? Knappast! Det handlar mest om att sprida glädje och sång, lite av ett kommersiellt jippo skulle jag kalla det. Spelar det då någon roll om man ändrar lite på reglerna?


Jag vet personligen inte vart jag står i denna fråga, men det jag personligen  tycker är att kvinnor vill ha mer plats och samma rättigheter som män (SJÄLVKLARHET!!!) Kvinnor vill ta del av de områden männen tagit över.  Men nu när vissa män vill ha en del av kvinnans område är det blankt nej! Det går inte, det är alltid kvinnor som ska göra det här och det går inte att män gör det!

Man kan betänka en sak till.. Tänk om den här killen verkligen brinner för jämställdhet i Sverige och detta var hans kamp för jämställdhet (kan dock ifrågasätta männens rätt till lucia att beröra just kampen inom jämställdhet). Då får han ett blankt nej ifrån de ledande (i detta fall skolledningen). Vilka signaler sänder det ut till ungdomarna? Jag personligen känner mitt 15 åriga jag så pass väl att jag mycket väl skulle kunna kämpat för  allas rätt till att bära luciakrona. Jag vill leva i ett land där man inte ska behandlas annorlunda på grund av sitt kön. Men ska då inte killar få rätt att bära kronan?

Jag tycker att han ska få vara lucia, sen om han missköter sig (märks väl under repetionerna) så får väl den som är seriös ta över uppdraget som lucia!

Var bara tvungen att skriva av mig lite snabbt. Såg för övrigt ytterligare en sak som ändrats för att göra vårt härliga land lite jämställdare... På fysproven in till polishögskolan har nu kvinnors tid ökat med 15 sekunder till 10 minuter & 15 sekunder som gräns istället för 10 minuter för godkänt på 2 km löpning. män hade 9min & 30 sekunder på sig innan dem lade på dessa 15 sekunder, och nu har vi hmmm fortfarande 9 minuter & 30 sekunder på oss! Jämställt? Du bestämmer!!


Kommentarer
Postat av: a

najs med uppdatering :D

2008-12-01 @ 23:02:39
URL: http://fyraminuter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0